AFACEREA AEROPORTUL (III)
Ziarul Atac, 1 mai 2011, Ora 17:44
- |
- Tweet
Interesele ce roiesc in jurul "Afacerii Aeroportul" au atins o cota atat de inalta, incat beligerantii au scos deja sabiile din teaca. Initial, PSD a intentionat sa extinda aerogara Baneasa de la marginea Bucurestiului. Apoi, liberalii au vrut sa construiasca un alt aeroport, undeva in sudul Capitalei, ca sa poata introduce vastul teren al Aeroportului "Aurel Vlaicu" in circuitul imobiliar. Si aici vorbim despre o suprafata de aproape 200 ha, evaluata la cateva miliarde de euro, in functie de situatia pietei imobiliare din momentul vanzarilor de teren. Niciunul dintre cele doua "marete" planuri n-a fost dus la bun sfarsit, din cauza schimbarilor politice survenite. Cum la felia de cascaval au ajuns democrat-liberalii, ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, are propria viziune privind viitorul Aeroportului Baneasa, spre satisfacerea pretentiilor membrilor de partid si sponsorilor interesati.
Asocieri penale
In a doua parte a anului 2008, pe timpul ministrului Transporturilor Ludovic Orban, Aeroportul "Traian Vuia" s-a asociat peste noapte si in mare secret cu companiile aeriene Eurojet (Dinu Patriciu) si Blue Air (Nelu Iordache), pentru construirea a doua terminale. De la sine inteles ca nu s-a organizat niciun fel de licitatie, cum conu' Dinu este un cunoscut finantator al conceptiei liberale, iar Nelutu - un bun prieten al lui Ludovic. Investitiile erau apreciate la circa noua milioane de euro, concesionarea activitatii fiind stabilita pe 25 de ani. Omul scos la inaintare pentru a perfecta combinatia a fost Stefan Mladin, directorul general al Aeroportului Baneasa. Care a si anuntat suprafetele de teren concesionate: 5.000 mp pentru Blue Air si 4.000 mp pentru Eurojet, plus alte suprafete adiacente pentru calea de rulare si platforma de garare a aeronavelor. Intrebat de presa in 2008 ce se va intampla in cazul in care aeroportul se va inchide - potrivit zvonurilor -, directorul Mladin a raspuns, zambitor: "Statul va plati despagubirile solicitate de investitori".
Transporturile contra Internelor
In imediata vecinatate a zonei unde Dinu Patriciu vrea sa-si construiasca terminalul VIP opereaza elicopterele SMURD si ale Unitatii Speciale de Aviatie a MAI, iar ceva mai incolo aparatele de zbor ale Aviatiei Utilitare Bucuresti. Care se opun vehement afacerii puse la cale de tandemul Patriciu - Orban, pe motiv de securitate a zborului. Motiv pentru care, cum lucrarile la terminale n-au fost demarate nici pana in prezent, omul de afaceri a ripostat in justitie, prezentand autorizatia de constructie eliberata de Autoritatea Civila Romana, aflata la acea vreme la ordinul ministrului Orban. In replica, MAI a venit cu un raport emanat de Inspectoratul General de Aviatie - Biroul Securitate Zbor (institutie infiintata in noiembrie 2008), care zice ca o eventuala construire a terminalului VIP ar fi extrem de periculoasa pentru elicopterele SMURD si ale Internelor. Si invoca Procedurile de coordonare intre TWR Baneasa si Unitatea Speciala de Aviatie Bucuresti a MAI prin executarea zborurilor cu aeronave de stat..., document incheiat si semnat abia in vara anului trecut, deci mult ulterior contractului parafat de Aeroportul "Traian Vuia" cu Dinu Patriciu. De fapt, samanta discordiei e cu totul alta, chit ca n-am vrea sa-i luam apararea omului de afaceri, care a obtinut ilegal contractul de la Orban, fara licitatia obligatorie.
Disputa continua pe un teren arid
In plina criza economico-financiara, cand angajatii Internelor ies in strada si arunca cu “caschetele” in Palatul Cotroceni, Ministerul de Interne preconizeaza cheltuirea a circa 7 milioane de euro, inclusiv TVA, pentru ctitorirea unui sediu al Unitatii Speciale de Aviatie. In aceeasi zona mult disputata, ceea ce ar face ca elicopterele sa fie nevoite sa aterizeze intre cladirea MAI si terminalul lui Patriciu, printre alte aeronave garate si cai de rulare, cu riscurile pe care le implica asemenea acrobatii aeriene. Pe langa terminalul conului Dinu, Internele se mai izbesc de un impediment: terenul pe care il vizeaza, in suprafata de 24.627 mp, apartine domeniului privat al municipiului Bucuresti. Iar consilierii generali nu se prea grabesc sa il treaca in domeniul privat al statului, spre a putea fi cedat MAI in administrare.
Bietul premier Emil Boc nu prea stie ce-i cu scandalul din jurul Aeroportului Baneasa, el rezumandu-se sa declare, in vara trecuta, ca construirea unei noi aerogari la Adunatii Copaceni (unde voia Orban) sau la Alexeni, langa Urziceni (unde voia Radu Berceanu) se amana, din lipsa de fonduri. De aceea, ministrului actual, Anca Boagiu, i s-a dat mana libera sa mute zborurile low-cost la Otopeni, duduia fiind convinsa ca pretul biletelor nu se va majora cu mai mult de 4,5 euro. Ceea ce este o prostie, fiindca pe "Henri Coanda" se percep taxe de aeroport mai mari, si numai distanta suplimentara costa cat apreciaza ea.
Boagiu merge pe mana lui Patriciu
La momentul actual, cum fostul ministru al Internelor, Vasile Blaga, initiator al construirii sediului Unitatii Speciale de Aviatie a ajuns in dizgratia conducerii PDL, se pare ca aripa Boagiu-Patriciu-Iordache va avea castig de cauza, iar pe Baneasa vor ateriza doar curse VIP si business. Spre satisfactia smecherilor care si-au construit ilegal vile prin zona, ca acum sa protesteze ca sunt poluati fonic. Si a mafiei imobiliare, care asteapta rabdatoare desfiintarea aerogarii la un moment dat. Cat priveste zborurile MAI, SMURD si ale Aviatiei Utilitare, nu se stie ce se va intampla, dar batalia e ca si pierduta. Mai ales ca actualul ministru al Internelor, Traian Constantin Igas, nu prea stie despre ce este vorba in propozitie si nu are nici cea mai mica intentie s-o contrazica pe Anca Boagiu, pupila presedintelui Basescu.
Dan Coste