Azerii de la SOCAR s-au asociat cu un roman recidivist

Ziarul Atac, 1 mai 2011, Ora 17:53

  • print
  • |
azerii-de-la-socar-s-au-asociat-cu-un-roman-recidivist-1.jpg

De curand, un oficial al Guvernului afirma, referindu-se la presupusul monopol existent pe piata carburantilor din Romania, ca ar fi nevoie sa apara si alti competitori, pentru stimularea concurentei. Cu respectiva ocazie, el saluta proiectul companiei petroliere de stat din Azebaidjan, SOCAR, de infiintare a circa 300 de benzinarii, alimentate cu petrol azer. Initiativa este laudabila, dar modul de punere in practica, cel putin dubios.

Compania Socar Petroleum, divizia de retail a colosului SOCAR, a luat nastere prin cumpararea de catre azeri a 90% din actiunile societatii Romtranspetrol SA (CUI 12546600), cu sediul in Botosani, apartinand grupului de firme al lui Iulian Berescu, reprezentat de sotia sa, avocata Doina Berescu. 

In urma unor negocieri care au inceput in martie 2010 si s-au finalizat la inceputul acestui an, a fost incheiat un contract oficial prin care compania de stat SOCAR a cumparat pachetul majoritar de actiuni de la ROMTRANSPETROL, in valoare de 2.353.968 de euro. Berescu se obliga sa investeasca acesti bani (mai putin taxele de 16%) in firma, iar aportul initial al firmei SOCAR sa fie de 7.646.032 euro, platiti in 15 zile lucratoare. Prima clauza a fost schimbarea numelui firmei in SOCAR PETROLEUM, ceea ce s-a si facut. Hamza Karimov, directorul SOCAR Romania, a declarat ca prin aceasta tranzactie au fost stinse toate datoriile pe care Romtranspetrol le avea fata de bugetul de stat sau de bugetele locale din diferite localitati. Pana aici, in aparenta, nimic anormal! Asta daca nu luam in considerare situatia catastrofala in care se gasea Romtranspetrol, anterior acestei vanzari.

Din datele de la Registrul Comertului, firma lui Iulian Berescu avea, in 2009, o cifra de afaceri de 10 milioane de euro, dar un profit brut doar de 10.000 euro. Anul urmator - deci in timp ce se purtau negocierile - a fost declarat falimentul, inregistrandu-se intrumente de plata neonorate catre furnizori de peste 1 milion de euro si o linie de credit neachitata de peste 3 milioane de euro. Drept urmare, Rompetrol a pus sechestru pe o statie RTP in contul unei datorii de 500 de mii de euro, furnizorii pun sechestru pe trei statii RTP, banca are gaj pe 10 statii RTP, iar in conturi nu exista niciun ban. In plus, o parte din terenurile pentru benzinarii a fost concesionata.

 
O salvare neasteptata
 

Tot acest ”vis urat” se termina odata cu venirea providentiala a azerilor care, pe langa contract fac o infuzie de cash-flow de 3 milioane de euro, in renovare, rebranduire, achizitii de locatii noi, fonduri de constructii, sediu central in Botosani, retehnologizare, pompe, soft etc. Azerii si-au dat acordul pentru cumpararea pachetului de actiuni abia dupa intocmirea a trei rapoarte de catre celebra PricewaterhouseCoopers. Aceasta este cea mai mare companie de servicii profesionale, de consultanta si audit din lume si una dintre cele mai mari companii private. SOCAR este angrenata si in proiectul gazoductului AGRI - care va aduce gaze naturale catre Europa, pe ruta Azerbaidjan-Georgia-Romania, alaturi de companiile de stat din Georgia (GOGC), Ungaria (MVM) si Romania (ROMGAZ). In secolul al XX-lea, zacamintele Azerbaidjanului furnizau cea mai mare parte a petrolului, necesara fostei URSS. In prezent, societatea ”azero-botosaneana” il are ca director general pe Hamza Karimov, iar functia de director adjunct si coordonator al proiectului de dezvoltare a retelei de benzinarii Socar in Romania i-a fost data lui Iulian Berescu.

 
Penalul partener al Azerbaidjanului
 

Iulian Berescu a fost, in 1996, prin SATT SRL, primul patron al unei firme de taxiuri din Iasi. In calitatea sa de dealer al fabricii de autoturisme Daewoo, el a luat 34 de masini Cielo, in valoare de 85.000 de dolari, folosindu-se de un ordin de plata fals. Pentru a adormi banuielile furnizorilor, ingrijorati de intarzierea platilor, Berescu s-a folosit la un moment dat de o scrisoare de garantie bancara falsificata, in valoare de un miliard de lei. Anchetatorii au stabilit ca, la acea vreme, patronul de la ”Satt” n-ar fi putut continua achizitionarea masinilor de la Daewoo fara acea scrisoare de garantie falsificata. In martie 1997, sud-coreenii au facut plangeri la inspectoratele de politie din Botosani si Iasi, iar dupa aproximativ trei ani, Parchetul de pe langa Curtea Suprema de Justitie l-a trimis in judecata pe Iulian Berescu. In acel moment, patronul din Botosani avea la activ nu mai putin de trei condamnari penale ce insumau 14 ani de inchisoare. El mai este cercetat pentru importul a 150 tone de carne de porc din Republica Moldova si neplata mai multor masini Dacia si Aro.

 
Dan Papij

 

EDITORIAL

Afacerea „incineratorul”

Afacerea „incineratorul”

  Afacerea „incineratorul” este o poveste urâtă, în spatele căreia se află interese mari, oameni im­portanți și, mai ales, bani. Mulți bani, pe care personaje lipsite de scrupule vor să-i facă pe sănătatea și chiar viața giur­giuvenilor. Noi am plecat pe firul ei, plecând de la prima locație &ici ...

STIRI RECENTE

FACEBOOK

ARHIVA

NEWSLETTER

Introduceti emailul dvs. mai jos pentru a primi ultimele stiri de pe site-ul Ziarulatac.ro

A.B.A. ACCOUNTING
09:56
BREAKING NEWS:

„Atac la persoană” atacă din nou