Jongleriile lui Nelu Iordache pe pista de la Bacau

Ziarul Atac, 15 mai 2011, Ora 18:30

  • print
  • |
jongleriile-lui-nelu-iordache-pe-pista-de-la-bacau-1.jpg

Magnatul care controleaza compania aviatica Blue Air si firma de constructii Romstrade a devenit concesionarul pe 35 de ani al Aeroportului "George Enescu" din Bacau, la data de 19 iulie 2009. Iordache s-a angajat sa investeasca aici 45,3 milioane de euro in 30 de luni, respectiv pana in februarie 2012. Nici la ora actuala investitia intr-un terminal si in pista n-a fost demarata, ci doar diminuata la 35 de milioane de euro, termenul finalizarii modernizarilor fiind prelungit de Consiliul judetean Bacau. La suprafata, intarzierea s-ar datora unui litigiu aparut intre concedent si concesionar. In realitate, Nelu Iordache nu dispune de lichiditatile necesare investitiei la care s-a angajat si a tras de timp cat a putut. Asta dupa ce a incercat sa obtina banii necesari de la Compania Nationala "Posta Romana".

In disperare de cauza, consilierii judeteni s-ar fi bucurat sa gaseasca alti investitori in locul lui Iordache, mai ales ca britanicii si-au aratat in cateva randuri interesul in acest sens, chiar prin reprezentanti ai ambasadei de la Bucuresti. Numai ca nu pot rezilia contractul de concesiune cu Blue Aero. Ceea ce inseamna ca englezii ar trebui sa se asocieze cu Nelu Iordache si sa vina cu banii. Greu de crezut ca isi vor risca banii in acest mod.

Combinatii pe bani publici

Initial, socotelile lui Iordache au fost bine facute. Din opt firme romanesti interesate de concesionarea aeroportului bacauan, doar cea a magnatului a depus o oferta si a castigat licitatia la pas, de unul singur. Si cum nu dispunea de lichiditatile necesare, chiar in luna urmatoare a incheiat cu "Posta Romana" un contract pentru transportul cu avioanele Blue Air a scrisorilor si coletelor, in suma de 44,84 milioane de euro, pe o perioada de trei ani.
Din cauza framantarilor la varful Postei si schimbarii succesive a trei directori generali, combinatia dintre aceasta companie a statului si Blue Air a intrat in impas. S-a pus problema rezilierii unor contracte paguboase pentru "Posta Romana", printre care si cel incheiat cu Nelu Iordache. Ca sa scape de belea si de eventuale cercetari ale procurorilor anticoruptie, Blue Air Transport International SA a renuntat singura la contract, dupa ce beneficiarul a propus reanalizarea acestuia. Si astfel, magnatul a ramas fara sursa de finantare din bani publici la care sperase, pentru a investi in cel mai mare aeroport din Moldova.

Tergiversari din lipsa de lichiditatiNelu Iordache, magnatul de la Blue Air si Romstrade

Ca sa traga de timp, in cautarea unor noi surse de finantare, Iordache a recurs la urmatoarea smecherie, dupa ce investitia la care s-a obligat i-a fost diminuata de la 45,3 milioane de euro la 35 de milioane de euro. El a contestat valoarea taxei aferente eliberarii autorizatiei de constructie de 350.000 de euro, respectiv 1% din totalul investitiei. Pe motiv ca, dupa 35 de ani de concesiune, investitia va intra in patrimoniul Consiliului judetean si de aceea nu trebuie sa plateasca nimic. Si astfel s-a ajuns la tribunal. In acelasi timp, Blue Aero a inregistrat mari restante la plata utilitatilor, datorii pe care le-a recunoscut, insa n-a avut din ce le achita. Fapt ce a determinat Consiliul judetean sa ameninte cu solicitarea declansarii procedurii de insolventa a debitorului.

Ultima strigare

In cele din urma, in aceasta primavara, Nelu Iordache a facut rost de bani si a achitat suma de 350.000 de euro pentru autorizatia de constructie. Iar alesii judeteni au fost de acord ca termenul de 30 de luni pentru finalizarea investitiei sa nu se mai calculeze de la semnarea contractului (iulie 2009) ci de la eliberarea autorizatiei buclucase. Astfel s-au pierdut inutil peste 20 de luni, din simplul motiv ca lui Nelu Iordache nu i-a iesit combinatia cu "Posta Romana" si nici nu a dispus de sumele necesare realizarii investitiei. Dupa cum atentionasera initial cateva din firmele care ar fi vrut sa participe la licitatia pentru concesionarea aeroportului din Bacau, dar au renuntat in ultimul moment. Realizand ca aceasta este una cu dedicatie, pe baza relatiei de stransa prietenie dintre fostul ministru al Transporturilor de atunci, Ludovic Orban si Nelu Iordache.

In concluzie, daca Blue Aero va reusi o spectaculoasa asociere cu vreo firma din Marea Britanie, reintra in carti. Daca nu, Iordache se va vedea nevoit sa renunte la concesiune, dupa doi ani de intarziere a demararii investitiei, care a provocat pagube insemnate Consiliului judetean Bacau. Dar, ce mai conteaza, la cat se fura inca in tara noastra.

Dan Coste

 

EDITORIAL

Afacerea „incineratorul”

Afacerea „incineratorul”

  Afacerea „incineratorul” este o poveste urâtă, în spatele căreia se află interese mari, oameni im­portanți și, mai ales, bani. Mulți bani, pe care personaje lipsite de scrupule vor să-i facă pe sănătatea și chiar viața giur­giuvenilor. Noi am plecat pe firul ei, plecând de la prima locație &ici ...

STIRI RECENTE

FACEBOOK

ARHIVA

NEWSLETTER

Introduceti emailul dvs. mai jos pentru a primi ultimele stiri de pe site-ul Ziarulatac.ro

A.B.A. ACCOUNTING
13:01
BREAKING NEWS:

„Atac la persoană” atacă din nou