Regizorul Cristi Mungiu şi mândria de a fi ieşean

Ziarul Atac, 4 iunie 2012, Ora 07:53

  • print
  • |
regizorul-cristi-mungiu-si-mandria-de-a-fi-iesean-1.jpg

Patru mari actori din Iaşi au devenit şi mai celebri după ce au evoluat în filmul "După dealuri", a cărui regie i-a aparţinut deja consacratului Cristian Mungiu. Producţia regizorului ieşean a obţinut recent premiul cel mare la Festivalul de Film de la Cannes, pentru cel mai bun scenariu. Din distribuţie au făcut parte actorii Petronela Grigorescu, Teodor Corban, Dionisie Vitcu şi Călin Chirilă. *După dealuri* este povestea cutremurătoare a unor oameni care au suferit cu adevărat, amintind că filmul este bazat doar pe fapte reale.

Regizorul ieşean Cristi Mungiu i-a uimit din nou pe iubitorii filmului de calitate, dar şi pe criticii de specialitate chiar în Cetatea cea mare a filmului european: Cannes. Filmul "După dealuri/Beyond the Hills" spune povestea tristă şi emoţionantă a două fete, Alina şi Voichiţa, care au crescut împreună la orfelinat şi s-au regăsit apoi într-o mănăstire izolată din România. Alina vrea să plece de acolo pentru a se stabili în Germania şi îşi doreşte ca Voichiţa să vină cu ea. Însă Voichiţa este ataşată profund de viaţa de la mănăstire. Atunci când Alina îl infruntă pe preot, tânăra este dusă la spital iar persoanele care o îngrijesc încep să creadă că este posedată de diavol. La finalul acestei poveşti teribile inspirată din viaţa reală, regizorul Cristian Mungiu a câştigat premiul pentru cel mai bun scenariu la Festivalul de Film de la Cannes. De asemenea, cele două actriţe din rolurile principale, Cosmina Stratan şi Cristina Flutur, au obţinut şi ele premii extrem de valoroase pentru interpretare feminină.

*După dealuri* s-a inspirat din cazul real al exorcizării măicuţei Irina Cornici din Tanacu 

Filmul este inspirat de romanele Tatianei Niculescu-Bran şi prezintă povestea a două fete care au crescut împreună şi care se reîntâlnesc după câţiva ani de despărţire. Pelicula este inspirată din cazul exorcizării de la Tanacu, când, în luna mai a anului 2005, măicuţa Irina Cornici şi-a pierdut viaţa la mănăstirea din judeţul Vaslui. Deşi premiul cel mare Palme d'Or la Festivalul de la Cannes 2012   i-a revenit filmului "Amour" aparţinând lui Michael Haneke, criticii de film şi presa de specialitate i-au adus adevărate elogii ieşeanului Mungiu. Publicaţia Miami Herald descrie pelicula “După dealuri” ca filmul ce s-a descurcat cel mai bine în competiţie, pe locul doi în faţa dramei regizate de Michael Haneke. “Harul lui Mungiu în ceea ce priveşte observarea celor mai fine detalii rămâne neschimbat, la fel ca şi disponibilitatea sa de a confrunta eşecul la toate nivelurile societăţii româneşti”, au scris criticii de film americani.

Mungiu: *Filmul va rula în cinematografele din România mai spre toamnă*  

Proaspăt premiat la Cannes pentru scenariu şi interpretare feminină ex-aequo, filmul lui Cristian Mungiu nu va avea însă nici o proiecţie în România până la lansarea lui oficiala în săli, la toamnă. Pentru Cristian Mungiu aceasta e o mişcare bine gândită ca să menţină treaz interesul pentru film. Decizia lui Cristi reprezintă  de fapt o premieră pentru că până acum ne obişnuiserăm ca după premiera mondială de la Cannes, filmele româneşti să fie imediat văzute în cadrul Festivalului Transilvania (TIFF) de la Cluj-Napoca. Cristian Mungiu a explicat la Cannes, cu doar câteva zile înaintea anunţării palmaresului festivalului, că dat fiind faptul că  "După dealuri" va fi foarte greu de distribuit în România, a luat decizia să amâne orice proiecţie până la premieră. *Cel mai rău îmi pare pentru actori, dar le-am explicat motivele mele şi au înţeles că, dacă prezentarea filmului se va produce mai încolo, va face ca acesta să fie văzut de cât mai multă lume, atunci e OK să facem sacrificiul ăsta. Dacă ei m-au înţeles, sper să mă înţeleagă şi spectatorii din Transilvania",  a spus Cristi Mungiu.

O variantă  americană de lansare a filmului   

Cineastul, care e şi producătorul filmului, a explicat o modalitate de lansare pe care încă o studiază, pentru că varianta caravanei care a dus "4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile" prin România nu se mai poate relua: *Americanii luptă împotriva acestei presiuni în felul următor: concentrează toată campania de promovare la un moment dat, dar nu au mijloace să scoată copii în atâtea oraşe câte sunt în America. Prin urmare, scot câteva copii în cinematograf, însă filmul poate fi văzut în acelaşi timp pe internet concomitent cu premiera, parolat, în toate locurile unde s-a făcut promovarea. Acesta e modelul pe care încerc şi eu să îl studiez pentru România, pentru că acel model de caravană de data trecută, ţinând cont de faptul că filmul   n-o să mai prezinte acelaşi interes, nu se mai potriveşte. N-o să mai găsesc aceiaşi bani ca să organizez o caravană. Mi-ar fi plăcut, în schimb, foarte mult să pot păstra decorul şi să fac o proiecţie acolo. Pe dealul unde am filmat era o păşune şi am promis că o lăsăm curată. Când am terminat, am strâns totul, am măturat, s-a tras cortina şi acum e păşune la loc", a susţinut Mungiu. În anul de graţie 2007, ieşeanul Cristian Mungiu a câştigat Marele Premiu la Cannes, pentru filmul "4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile", stabilindu-şi locul binemeritat în galeria marilor regizori ai lumii .

Nicu SANDU

 

EDITORIAL

Atac la prostie si incompetenta

Atac la prostie si incompetenta

Atac la prostie si incompetenta De ce acest titlu de ziar, care, la o apreciere superficială, ar putea lăsa impresia că încalcă deontologia profesională. Deontologia jurnalistică. Nu ai voie să ataci persoane. Nimic  însă mai fals. Dimpotrivă! Publicaţia  relanseze presa adevărată, presa de informaţie şi atitudine, p ...

STIRI RECENTE

FACEBOOK

ARHIVA

NEWSLETTER

Introduceti emailul dvs. mai jos pentru a primi ultimele stiri de pe site-ul Ziarulatac.ro

A.B.A. ACCOUNTING
22:21
BREAKING NEWS:

„Atac la persoană” atacă din nou