Afacerea Aeroportul (II)

Ziarul Atac, 17 aprilie 2011, Ora 11:25

  • print
  • |
afacerea-aeroportul-ii-1.jpg

Membrii ultimei guvernari PSD au constientizat, inca la inceputul mandatului 2000 - 2004, ca zona de nord a Capitalei dispune de un mare potential. Drept pentru care Cabinetul Adrian Nastase, sustinut de Miron Mitrea (Transporturi) si Mihai Tanasescu (Finante), a mizat pe extinderea si modernizarea Aeroportului Bucuresti-Baneasa, ulterior denumit "Aurel Vlaicu". In paralel, insa, s-a cochetat si cu ideea construirii unui nou aeroport in zona de sud a Capitalei. Care idee a fost abandonata relativ repede, dupa ce scopul a fost atins: preturile terenurilor in zona au crescut de la 5 la 100 euro/mp, iar comisioanele au fost incasate. Pe parcursul serialului inceput saptamana trecuta vom dezvalui cine sunt persoanejele care au beneficiat din plin de aceste masinatiuni, rotunjindu-si conturile. Si, mai ales, ce implicatii financiare majore exista in continuare in jurul Afacerii Aeroportul.

 
De la ministrii Transporturilor Miron Mitrea, Radu Berceanu, Ludovic Orban si pana in prezent, la Anca Boagiu, pupila presedintelui Traian Basescu, luptele de culise ale afacerii in discutie au fost mai mult de uzura, cu unele exceptii. In ciuda acestui fapt, nu credem ca va mai dura mult pana cand Aeroportul Baneasa va fi introdus in circuitul imobiliar sau va deveni, cel mult, unul privat, pentru curse VIP, business, eventual pentru aparatele MAI si SMURD. Dar pana acolo mai sunt unele sfori de tras si comisioane grase de incasat.
 
 

Planurile au ramas doar pe hartie, dar banii s-au cheltuit

 

Inceputul preconizatei modernizari a fost parafat de PSD, prin Hotararea nr. 329/2002 privind aprobarea Programului strategic de dezvoltare a infrastructurii aeroportuare la SN "Aeroportul International Bucuresti-Baneasa" - SA pentru perioada 2002-2010.Cu precizarea ca finantarea Programului avea sa fie asigurata din "sursele proprii ale societatii comericale, din credite bancare, din bugetul de stat prin bugetul Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei si din alte surse".

In etapa I (2002-2003), in care s-au desfasurat "activitati premergatoare realizarii programului strategic" s-au cheltuit fonduri publice cu duiumul, plus comisioanele aferente. Este vorba despre fel de fel de studii de fezabilitate, elaborarea si avizarea documentatiilor tehnico-economice si alte asemenea. La care s-au adaugat cerinte majore, cum ar fi "dobandirea terenurilor necesare realizarii obiectivului de investitii aprobat", "asigurarea surselor de finantare" si obtinerea avizelor, acordurilor si autorizatiilor necesare".

In mod esalonat, in etapa a II-a (2002-2010) urmau sa fie realizate ambitioase obiective, dintre care mentionam: salon oficial, terminal pentru aviatie generala, parcaje si amenajari rutiere, hangar pentru aviatie generala si anexe, supermarket, alte parcaje, pasaj suspendat, spital de tranzit, cai de rulare elicoptere, statie mecanizata de degivrare, cateva remize, terminal cargo, turn de control, crematoriu pentru deseuri, platforma antiterorista, depozit de carburanti, buncar pentru bagaje neidentificate, statie subterana de tren sau metrou, un muzeu al aviatiei si chiar vaste spatii de depozitare sub pamant, care, eventual, sa functioneze in regim de zona libera.
 
 

Planuri "la misto" pentru un nou aeroport

 

In vreme ce se tocau la greu bani publici, pe tot felul de planuri si studii de fezabilitate privind aerogara Baneasa, guvernarea PSD a pus si problema ctitoririi unui nou aeroport in sudul Bucurestiului, in comunele Berceni sau Adunatii Copaceni. Alti bani, alta distractie. Si tot fara vreun rezultat, deoarece s-a renuntat la idee ani buni. Pana cand, la sefia Ministerului Transporturilor, a fost instalat liberalul Ludovic Orban, care l-a inlocuit pe democrat-liberalul Radu Berceanu. A urmat un nou studiu, care l-a infirmat categoric pe primul, totodata realizandu-se un plan nou-nout facut public la sfarsitul lui februarie 2008. Interesant ca localitatea cu pricina nu dispunea la acea ora nici macar de retea de gaze, apa si canalizare, iar legatura cu Bucurestiul este si in prezent asigurata de un drum amarat, cu o singura banda de circulatie pe sens.

 
 

Strategia lui Orban pentru "fratele" sau Iordache

 

Pe langa deranjul poluarii fonice a smecherilor care si-au construit ilegal vile la Baneasa, Orban si-a mai motivat decizia prin faptul ca traficul de aici este foarte intens si nu poate fi preluat de Aeroportul Bucuresti-Otopeni "Henri Coanda"; ca acesta n-ar face fata. Minciuna sfruntata, deoarece Otopeniul se afla in plina extindere, in baza unor optimiste previziuni ca se va atinge o capacitate anuala de 20 de milioane de calatori. In conditiile in care n-a depasit vreodata 7-8 milioane. Acelasi ministru liberal al Transporturilor a mai anuntat construirea in sudul Capitalei a unui mare campus universitar, amenajandu-se totodata si canalul care sa lege Dunarea de Bucuresti. Si o autostrada adecvata, bineinteles.

De prisos sa mai amintim ca de toate aceste planuri s-a ales praful, dar banii publici au fost irositi intr-o veselie, iar comisioanele s-au incasat. Singurul efect a constat in saltul pretului la metrul patrat de teren in zona Adunatii Copaceni. Unde, cu totul intamplator, omul de afaceri si prietenul la catarama al lui Orban, si anume Nelu Iordache (patronul Blue Air si Romstrade) detine o livada de 50 ha.

 
 

De ce sa investesti, cand vrei sa demolezi?

 

Inainte de a fi schimbat din functie, ministrul Berceanu a organizat o licitatie pentru repararea pistei Aeroportului "Aurel Vlaicu". Aceasta a fost adjudecata de Romstrade, pentru suma de 17 milioane de euro. Cum constructorul a depasit termenul de finalizare a lucrarii, solicitand schimbarea solutiei tehnice si mai multi bani, Berceanu se pregatea sa rezilieze contractul. N-a mai apucat, fiind inlocuit de Ludovic Orban. Liberalul si omul de afaceri Nelu Iordache - buni prieteni - au cazut repede "la pace", pista respectiva fiind in fine reabilitata pentru nu mai putin de 64 de milioane de euro. In acesti bani s-a amenajat si o zona VIP. Moment in care ne putem intreba: daca se preconiza demolarea aerogarii Baneasa, la ce bun reabilitarea pistei si alte investitii majore in acest obiectiv?

Potrivit lui Radu Berceanu, ulterior acestei afaceri, s-au mai pus bazele construirii unui terminal de plecari la Aeroportul Baneasa, in baza unei concesiuni pe 25 de ani. De asta data fara licitatie. Cu mentiunea ca, desi lucrarile nici macar n-au inceput, contractul este inca in vigoare.
 
In episodul urmator vom dezvalui interesele pe care le promoveaza in prezent actualul ministru al Transporturilor, Anca Boagiu. Si cine sunt beneficiarii din spatele ei.
 
Va urma
 
Dan Coste

 

EDITORIAL

Afacerea „incineratorul”

Afacerea „incineratorul”

  Afacerea „incineratorul” este o poveste urâtă, în spatele căreia se află interese mari, oameni im­portanți și, mai ales, bani. Mulți bani, pe care personaje lipsite de scrupule vor să-i facă pe sănătatea și chiar viața giur­giuvenilor. Noi am plecat pe firul ei, plecând de la prima locație &ici ...

STIRI RECENTE

FACEBOOK

ARHIVA

NEWSLETTER

Introduceti emailul dvs. mai jos pentru a primi ultimele stiri de pe site-ul Ziarulatac.ro

A.B.A. ACCOUNTING
04:42
BREAKING NEWS:

„Atac la persoană” atacă din nou